Хората, чийто бизнес е да развиват българското ИНТЕРНЕТ-пространство, по празниците могат да си сипят двойно питие и да си пожелаят новата година да е поне като отиващата си. През 2003 г. приходите на нашите виртуални сайтове са се увеличили най-малко два пъти в сравнение с 2002-ра, показват данните на двете най-успешни агенции за продажба на реклама в ИНТЕРНЕТ - "Сайбърмарк" и "ABC дизайн", както и на дружествата, разработващи двата най-посещавани българоезични портали - www.dir.bg и www.gbg.bg.
Цифрите сочат, че преди последната десетдневка на декември рекламните онлайн кампании са донесли на собствениците на уеб-страници между 1 200 000 и 1 300 000 лв. - съобщи за "БАНКЕРЪ" мениджърът на отдел "Маркетинг и продажби" в "ABC дизайн" Жюстин Томс. - Според нашите данни това е между един и два процента от общия рекламен пазар в страната. Ръстът в приходите е по-голям от сто процента в сравнение с 2002 г., когато по обобщени данни в българоезичния ИНТЕРНЕТ постъпиха между 500 000 и 600 000 лв.", каза той.
Анализът на "ABC дизайн" показва още, че през годината парите на рекламодателите са се разпределили между повече онлайн играчи, отколкото през миналата. В края на миналата година съсобственикът на портала www.dir.bg Владимир Жеглов заяви за "БАНКЕРЪ", че страницата му е привлякла около 75% от рекламата в мрежата. "През 2002-ра почти всички приходи отидоха в дир-а (www.dir.bg) или в гювеча (www.gbg.bg) -коментира Томс. - Сега парите се разпределиха доста по-равномерно, като се насочиха както към портали, така и към електронни магазини и специализирани сайтове."
Според специалистите причината за повишения интерес на бизнеса към реклама във виртуалната среда е както в ръста на потребителите й, така и в усилията на сайтовете да стават все по-полезни. "Ако не ежеседмично, то поне ежемесечно най-добрите обновяват визията си или прибавят нещо ново" -отбеляза Жюстин Томс. -През годината се появи дори специализиран гинекологичен сайт, който чрез SMS безплатно известява кога е дошло време за определено хапче или за някаква друга процедура."
"Най-важната задача през годината за екипа бе да подобри комуникацията с клиентите - заяви Александър Варов, маркетинг-директор на сайта www.mail.bg. - Наясно сме, че това все още няма да ни донесе чувствително увеличение на абонатите, в момента подобно очакване е нереално. Затова опитваме да направим още нещо за досегашните."
Броят на ползвалите ИНТЕРНЕТ вече надхвърля един милион, след като през миналата година достигна 975 000 души, сочи проучване на агенцията за пазарни анализи "Маркет Тест". Наблюденията на четиримата основни ифачи на пазара са, че между 600 000 и 700 000 българи всекидневно прекарват определено време в мрежата. През 2003 г. в нашето уеб-пространство са се провеждали преди всичко рекламни кампании на продукт за потреблението, оферти на банкови и финансови институции и туристически дестинации, показват наблюденията. "Можем да се похвалим с това, че се завърнаха ту-
роператорите - посочи Жюстин Томс. - До 2000 г. туристическите агенции бяха едни от първите, които започнаха да използват виртуалното пространство като среда за бизнес, после обаче нещо ги отблъсна и те се оттеглиха. Ако преди се рекламираха главно услуги за чужденци в България, сега офертите са преди всичко за почивка на българи в чужбина."
Ръстът на приходите в ИНТЕРНЕТ-средата идва от минимално отклонение на средства от бюджетите за телевизионна и радиореклама, коментират наблюдателите. "Стойността на повечето онлайн кампании не надхвърля цената за едно излъчване на клип в национална телевизия -съобщи Жюстин Томс от "ABC дизайн". - Все още е трудно да се прецени дали нуждата от реклама в мрежата ще увеличи бюджетите, или само ще преразпредели средства. Амбицията на виртуалните страници е да откъснат не процент или два от пазара, а между 15 и 20 на сто."
По всичко личи, че и догодина ИНТЕРНЕТ ще бъде територия, на която рекламодатели ще кръстосат саби. Прогнозите на експертите са, че през 2004 г. рекламните приходи от онлайн кампании може да достигнат ново стопроцентово увеличение. Очакванията са през следващата година към електронна реклама да се ориентират и фирми със специализирани продукти и с по-малки финансови възможности. "На тези две групи реклама в специализиран сайт ще свърши по-добра работа, отколкото например улична кампания с плакати - коментира Венцислав Костов, директор на отдел "ИНТЕРНЕТ-реклама" в агенция "Пиеро 97". Според анализите 2004-а може би ще бъде годината, в която и новинарските онлайн издания ще се включат по-сериозно в битката за виртуална реклама.
|