Маркетинговият директор от Абу Даби Мохамед ал Хадж иска нов мобилен телефон за 27-ия си рожден ден. Но не става въпрос нито за най-новия iPhone на Apple, нито за устройство с Android, разказва Bloomberg Businessweek. Той иска Nokia. И по-конкретно Vertu, от луксозното подразделение на финландския производител на телефони. "Това е аксесоар, който е част от външния ми вид", казва Ал Хадж за своето Vertu. "Хората ме гледат през цялото време и си казват "Еха, това е хубав телефон". Приятно е", до попълва той. За да поддържа висок имидж, Vertu все пак им трябва да поддържа известна дистанция от Nokia. Финландската корпорация почти не се споменава в сайта на луксозната дъщерна компания, нито пък намира място в който и да е от нейните над 80 магазина. В един от бутиците на Vertu в един от по-скъпите квартали на Париж служителите пипат стоката само с черни ръкавици. Дори мелодиите на звънене са различни от стандартните за Nokia.
Стабилен успех
Vertu е създадена през 1998 г. от тогавашния главен дизайнер на Nokia Франк Нуово. Компанията не публикува подробни данни за продажбите си, но през последното десетилетие е продала над 300 хил. и се радва на "висок двуцифрен ръст на продажбите" от началото на 2010 г., казва президентът на групата Пери Оостинг. Докато Nokia уволнява все повече служители, разделяйки се до момента със 7000 като част от стратегията за намаляване на разходите на главния изпълнителен директор Стивън Елоп, персоналът на Vertu расте. Работещите за отдела са се увеличили с повече от 50% от 2009 г. насам и вече не се побират в офис сградата си в Чърч Крукам, Англия. Успехът на подразделението се дължи основно на растящото търсене от Персийския залив, Русия, Китай и други развиващи се пазари, където местните бизнесмени се притесняват за статуса си. Всеки телефон се продава за поне 5000 EUR, но най-върховите модели, като тези от серията Signature, достигат до цени от 12 500 EUR.
Практичността е на второ място
Марката Vertu се е превърнала в доминиращия играч в света на луксозните смарт-фони, контролирайки около 60% от пазара в Западна Европа миналата година по данни на IDC. Това се случва въпреки подчертаната липса на върхови технологии в моделите на компанията. Телефоните от серията Signature нямат камера, а първото изобщо устройство със сензорен екран ще се появи по-късно през октомври. Телефоните на Vertu работят със Symbian, старата операционна система на Nokia, от която компанията майка вече се отказва в полза на Windows Phone 7 на Microsoft. В резултат на всичко това телефоните на Vertu невинаги са практични. "Много притежатели на Vertu имат друго устройство за ежедневна употреба", казва Армандо Бранчини, основател на базираната в Милано луксозна консултантска компания InterCorporate. Устройствата са сглобявани на ръка от материали като титан и стомана и разполагат с екрани, покрити с парченца сапфир. "Клиентите не си купуват телефон. Те си купуват бижу", пояснява Франциско Джеронимо от IDC.
Предимства
Оостинг, бивш златар, работил за Bulgari, не е съгласен с тази констатация. По време на скорошна пресконференция в завода на компанията той е отклонил журналистите от покрито с диаманти устройство със златно покритие, което работниците са полирали за доставка. Такива кичозни дрънкулки "представляват най-малкият дял от нашите продажби", казва президентът. Той бързо признава, че Vertu трябва да навакса от технологична гледна точка. Според него компанията променя фокуса си към смартфоните, започвайки с телефон с хардуерна клавиатура, представен миналата година. Най-големият коз на компанията за привличане на стари и нови клиенти е функцията "консиерж" (портиер), която е безплатна през първата година и струва 3000 USD годишно след това. Тя предлага 24-часова гореща линия със служители, говорещи девет езика, включително китайски, руски и арабски. Те изпълняват поръчки като резервации в ресторанти и планиране на пътувания, както и по-екзотични желания, като изпращането на кутия с живи пеперуди като подарък за рожден ден например. Тази услуга помага на Vertu да се отличава от конкуренцията, тъй като луксозни марки като Giorgio Armani, TAG Heuer, Versace и Porsche също влизат в бизнеса с мобилни телефони.