"Пари", 3 Октомври 2011, 19 стр.
Огънят, запален от Amazon
Пламен Димитров

Новият таблет на компанията Kindle Fire може да е както спасението, така и най-страшният кошмар на компаниите, създаващи съдържание

Когато изпълнителният директор на Amazon Джеф Безос обяви първия таблет на компанията Kindle Fire, той го направи с репликата: "Имам да ви покажа още едно нещо." Препратката към една от любимите фрази на Стив Джобс, бившия директор на Apple, е повече от очевидна. Чрез Fire най-големият онлайн магазин ще се опита да се превърне в най-големия конкурент на корпорацията от Купертино и техния iPad. За разлика от цяла вълна други таблети, които се превърнаха в пазарен провал скоро след появата си - HP TouchPad, Motorola Хоош, RIM PlayBook и други, Kindle Fire има реален шанс да се превърне в основната алтернатива на продукта на Apple.

По-малкото зло?

Със своя 7-инчов дисплей Fire е двойно по-малък от iPad. Неговата цена - 199 USD - също е повече от два пъти по-ниска от тази на най-базовия вариант на устройството на Стив Джобс и компания. Amazon са насложили опростен интерфейс върху операционната система Android на Google, но са обвързали устройството със своя собствен магазин.

Нещо повече, Amazon има подписани споразумения с водещи издатели за предоставянето на достъп до техните вестници и списания само с един клик. За медийните компании е добре в растящия пазар на таблети да има силна конкуренция. В крайна сметка обаче отношенията им с Amazon няма да са много по-различни, отколкото тези с Apple - издателите предоставят съдържание, но собственикът на платформата контролира връзката. В известен смисъл Amazon може би е по-голямото зло, смята Матю Инграм от сайта GigaOm.

Очевиден ход

Желанието на Amazon да се включат в този пазар е разбираемо - iPad демонстрира, че съществува сравнително голям и растящ пазар от потребители, които искат мобилно устройство за четене и игри. Засега никоя друга компания не успя да се утвърди на второто място в този пазар, така че няма причина Amazon да не се опитат да вземат тази позиция. Компанията има дълбоки джобове - макар и не толкова дълбоки, колкото тези на Apple - и разполага с нещо, което ръководената в момента от Тим Кук компания няма. Тя има връзка с голям брой клиенти.

Необходимостта от Kindle Fire също е очевидна. Веднага след появата на първия iPad обикновеният Kindle започна да изглежда страшно остарял със своя черно-бял екран, липса на сензорен екран и други слабости. Разбира се, съществува пазар за отделни четци за електронни книги и Amazon почти сигурно ще продължи да развива тази марка (предложенията там започват от много ниските 79 USD). Но истински удобната позиция в този пазар може да бъде завладяна само с устройство, подходящо за множество неща - от видео и музика до списания, вестници и книги, при това цветно.

Двете страни на една монета

В някои отношения Amazon и Apple са пълни противоположности, поне в начина, по който гледат на таблетния пазар. Apple основно се интересуват от това да продават хардуер и използват съдържание, за да постигнат тази цел. Някои смятат, че компанията никога не е имала интерес да се превръща в музикален издател, но контролът на достъпа до песни през iTunes й дава възможност да продава повече музикални плейери iPod.

Amazon от своя страна разглежда устройствата като платформи, през които да продава повече съдържание. Това я прави както по-привлекателен партньор за медийните компании, така и по-опасен. Ползите за авторите са същите, каквито и при Apple - те получават достъп до потребители, които са избрали този начин на консумация на съдържание, Amazon се грижи за логистиката на тази връзка - плащането, обработката и до известна степен маркетинга. Освен това таблетът сякаш прави хората по-склонни да плащат - нещо, с което издателите се борят от дебюта на интернет досега. Разбира се, остава изискването да предават на притежателя на платформата 30% от печалбите си.

Приспособяване

Минусът на тази спогодба е, че хазяинът на платформата винаги е на шофьорското място. Поне Apple нямат интерес да стават продуценти на съдържание, тъй като основната им цел е да продават повече устройства. Поне на теория компанията от Купертино не се интересува откъде идва медията, стига да си получава трийсетте процента. Ситуацията с Amazon е различна, пише Bloomberg Businessweek. Онлайн магазинът вече показа, че не се притеснява да се конкурира с бившите си партньори издатели по отношение на книгите. Самият Безос потвърждава, че компанията му е готова да работи с изключително ниски маржове. Естествено, ако това ще й осигури доминация след време.

Фалитът на книжарницата Borders отпреди няколко седмици е само най-високопрофилният случай, но Amazon си е създала и други врагове. Веригата супермаркети Best Buy наблюдава безпомощно как онлайн магазинът унищожава маржовете на цели продуктови категории и в момента намалява търговските си площи. Техните колеги Wal-Mart все не успяват да се изравнят с интернет компанията по скорост и сигурност на доставките и обявиха девет поредни тримесечия на намаляващи продажби. Сайтове, които успяват, бързо са купувани от Amazon.

 

Таблетът Kindle Fire е един от примерите за огромните способности на компанията да се приспособява и за нежеланието й да остави бъдещето на друг. Поне за момента интересите на Amazon се припокриват с тези на медийните им партньори и всичко ще върви безпроблемно. Какво обаче ще стане, когато интересите им се разделят?