Google е най-желаното работно място в света и през 2011 г., сочи проучване на компанията Universum, която се занимава с брандинга на работодатели, за да привличат талантливи кадри. Изследването е направено сред 160 хил. души от 12-те най-големи икономики в света.
В резултат на проучването Universum класира 50-те най-желани работодатели в света в две категории - за бизнес и за технологични позиции, като Google е лидер и в двете. Хората, анкетирани за проучването, са работили на технологични или бизнес позиции, а търсените от тях нови работни места са в същите категории.
Професионалният бизнес
В търсенето на бизнес позиции компанията води за трета поредна година. Другите челни места се заемат от консултантските и одитните компании от т. нар. Голяма четворка. Второто място продължава да е запазено за KPMG. Челната тройка се допълва от PwC, която е изпреварила миналогодишния трети Ernst&Young.
Американското предимство
Класацията за бизнес позиции е водена от американски компании, като техният брой вече е 28 спрямо 24 през 2010 г. Втората по привлекателност страна в категорията е Германия, откъдето са шест от компаниите, докато третата позиция си поделят Холандия и Швейцария с по три компании.
Интересен факт, който отбелязва директорът на Universum за Европа Нели Ригенбах-Хаслър, е, че Холандия и Швейцария са силно представени в класацията, макар че не са част от 12-те най-големи икономики в света. "Това е знак, че не е нужен голям вътрешен пазар, за да стане една компания световна", допълва тя.
Бизнес в технологични компании
Технологичните компании отбелязват доста голям ръст в бизнес класацията, докато интересът спрямо финансовите организации намалява. С изключение на J.P. Morgan, която все още успява да привлече повече таланти през 2011 г., други финансови организации се представят по-лошо от очакваното в сектор, който би трябвало да се смята за тяхна сила.
UBS губи пет позиции, Bank of America/Merill Lynch и Credit Suisse са c две места надолу, a Morgan Stanley и Deutsche Bank са само c една позиция по-ниско от миналата година. Goldman Sach и Citi успяват да запазят позициите си от миналата година.
Професионализъм и иновация
Ловиса Онел, шеф на отдел "Проучвания и консултации" в Universum, коментира, че най-търсените бизнес позиции са във фирми, които предлагат професионални услуги и имат репутацията на добро място за стартиране на кариера, както и компании, които предлагат нова култура на работата и динамична среда. "В последните три години виждаме, че Google е лидер, и ще трябва доста силен играч, който има ясна стратегия за талантите си, за да отнеме тази позиция", допълва Онел.
Креативните софтуерни компании
За сметка на това IBM е изпреварила Microsoft през тази година и вече е на второ място в класацията, като гигантът на Бил Гейтс заема трета позиция. Сред технологичните позиции се наблюдава сериозно присъствие на американски компании, както и голяма конкуренция за млади и талантливи кадри.
Нов модел на работа
"Софтуерната индустрия е силно зависима от човешките си ресурси, което води до опитите на компаниите да привлекат и да задържат най-големите умове в света. В момента има нов модел на работа - спокойният и креативен офис - като до голяма степен дължим този модел на софтуерната индустрия", коментира Карло Дуратуро, акаунт директор в Universum. Той допълва, че новото поколение се чувства доста комфортно в тази среда, което влияе положително на привлекателността на позициите в софтуерни компании.
Инженери в бизнеса
Технологичните позиции в бизнеса също са силно привлекателни за търсещите работа, както и бизнес позициите в технологични компании, разбираме от проучването. Сред търсещите работа на технологични позиции стават все по-популярни компании като J. P. Morgan, Goldman Sachs и Morgan Stanley. "Този нов тренд разкрива, че войната за таланти вече се води в по-големи мащаби и компаниите търсят талантливи служители, на които преди не биха обърнали внимание", коментира Клес Пейрон, директор за Северна Европа в Universum. Според него това- се дължи и на нарастващия диапазон на работата на компаниите, тъй като например финансовите компании базират^ работата си на здрави компютърни системи, а пък технологичните компании все повече се нуждаят от добри рекламисти и търговци, за да увеличават пазарния си дял.
Интерес към автомобилните компании
След няколко доста тежки години, съпътствани от лоши финансови резултати, в момента автомобилната индустрия отново привлича вниманието на хората, които търсят работа на технологични позиции. За 2011 г. в Топ 20 се намират цели пет автомобилни компании - BMW, Volkswagen, Ford Motor Company, Toyota и General Motors. Daimler се представя невероятно и тази година заема 32-ро място, което е с 32 позиции по-напред, отколкото през миналата година.