"Пари", 3 Октомври 2011, 22-23 стр.
Охо, възможност

"По принцип имаме виртуален офис и всеки работи откъдето и когато му е удобно, така че може да се срещнем в някое кафене, където реално провеждаме работните срещи на по бира с екипа." Извадката е от кореспонденцията ми с един от финалистите в Next Generation 2011. Името му е Симеон Софрониев и е собственик на фирмата Web Vanity. Името на сектора, от който е част, се изписва с две букви - ИТ. Каква изненада.

Ти ще станеш икономист

Малцина са тези, които имат честта сами да избират пътя си още в ранна детска възраст. Симеон също не е един от тях. Родителите му го съветват да се насочи към икономиката и следват пет години в училището, което днес познаваме като Национална търговско-банкова гимназия, София. Когато завършва, Симеон решава, че това не е неговото призвание.

Записва математиката и информатика в Софийския университет. За да е наясно и с техническата част на съвременните технологии, паралелно учи комуникации в Техническия университет в София.

Докато учи, работи в нощни клубове като сервитьор и барман. "Изкарах първите си студентски години в купони и забавления, но успях да се усетя навреме, че това не е всичко в живота", споделя Симеон. Наясно е, че образованието няма да оправдае очакванията му, но въпреки това се мобилизира и завършва всичко, което е започнал.

Не, ще стана ИТ специалист...

През 2006 г. настоящият предприемач става част от напредничавия ИТ сектор.

Има огромно желание за работа и бързо навлиза в сферата. Креативен е и доста добре се вписва в бранша. Разказва, че времето, прекарано в обслужване на нощния живот, се оказва фактор за успеха му от самото начало. "Общуването с хората, докато бях барман, ми помогна да стана доста екстровертна личност", обяснява той. В първата фирма, в която работи, често се допитват до него и той решава, че след като хора, работещи от дълго време в бранша, харесват идеите му, трябва да ги използва, за да създаде нещо свое.

Ще мине малко време, преди това да се случи. През 2008 г. Симеон заминава да работи в софтуерна фирма в Германия. Досегът до същата сфера, но развита на доста по-високо ниво, помага идеите му да придобият по-завършен вид. В Германия прекарва осем месеца, след което се връща, убеден, че е време да реализира това, което е насъбрал като служител в ИТ сектора.

... но ще бъда и предприемач

През 2009 г. е създадена Web Vanity. Първият проект, който Симеон реализира със своя екип, е МуТеат. bg - първата спортна социална мрежа в България. Сайтът дава възможност на потребителите да сформират футболен отбор, да намерят нови играчи за съществуващите си отбори и да си организират мачове. Симеон обяснява, че успяват да създадат един компютърен продукт, който всъщност кара хората да станат от компютъра, за да спортуват.

Работата по проекта протича под голямо напрежение. След трескава работа и по думите му почти родилни мъки в края на септември 2010 г. излиза бета-версия на сайта, която явно е достатъчно впечатляваща и носи на МуТеаm първо място на "БГ Сайт 2010" в категория "Социални мрежи и сайтове за запознанства". Интересната идея е забелязана и от журито на Web Awards 2011, които също дават първа награда на сайта в категория "Свободно време".

"Не искаме да станем вторият Facebook. Искаме, както хората стават сутрин, за да си налеят кафе точно от кафеварката, така нашият сайт да им предоставя достъп до нещо, което могат да получат само в него", обяснява Симеон. Според него е немислимо да се сравнява тяхната социална мрежа с щатския гигант, но въпреки това е уверен, че притежават едно ясно преимущество - потребителите на MyTeam.bg са от една порода. "Те не говорят за работа или за личните си проблеми, а говорят какво ще правят в свободното си време. А това е да играят футбол заедно."

По утъпканата пътека

След успеха на МуТеаm екипът на Симеон създава още една спортна мрежа.

"Искаше ни се да развием идеята си, но и да намерим нещо ново." Резултатът е RealGladiators.com, социална спортна мрежа, посветена на бойните спортове. Проектът тръгва в началото на февруари с по-големи сили от МуТеаm. "Вече знаехме какво правим и как можем да таргетираме правилните хора", споделя ИТ специалистът.

А според него бойните спортове са една от най-новите моди по света. В държави като САЩ и Холандия спортовете стават все по-значими, а Канада дори променя законодателството си и премахва забраната за практикуване на ММА (смесени бойни изкуства). В България вече има не само интерес и инициативи в спортове като ММА, К1, бойно самбо и т. н., но можем да се похвалим и със силни постижения в тези спортове. Друг фактор за създаването на новия сайт е липсата на негов аналог на световно ниво. "Виждаме как все повече неща се случват в България, но този път решихме да изпреварим мисленето на хората и да създадем нещо, от което тепърва ще имат нужда", обобщава Симеон.

Виртуалният офис

Както стана ясно в началото, офисът на Web Vanity е виртуален. Екипът на компанията е от четири (скоро пет) души, които работят както, когато и откъдето намерят за добре. Симеон обяснява, че така екипът му е много по-целенасочен и свободен. Няма тромава структура, която да забавя новите идеи, вместо това има гъвкава фирма, чиито служители работят с удоволствие. "А клиентът знае, че когато работим с желание, той ще получи много повече за парите си. Нищо че сме се срещнали в кафене вместо под светлината на луминесцентните лампи в нечий офис", смее се той.

Симеон обяснява, че не всяка фирма може да си позволи такава организация. Но представителите на ИТ сектора са оборудвани със смартфони или седят пред компютър, така че няма как комуникацията във виртуалния офис да пострада. Даже напротив. "Ако искаш да управляваш фирма, трябва да си постоянно в движение. Като седиш на бюро, няма как да разбереш от какво имат нужда хората", обяснява предприемачът. Според него един продавач има нужда от компютър само колкото да си провери пощата, останалото е мотивация и срещи с хора. В същото време един дизайнер трябва да бъде в среда, която му помага да бъде креативен, уточнява той.

Виртуалният офис обаче може да се превърне в нож с две остриета. Симеон обяснява, че въпреки разходите, които спестява на фирмата, със сигурност не намалява усилията, необходими за управляването й. Но е категоричен, че ще продължи да работи така. "За мен офисът не е нищо повече от едно място, където идваш сутрин и си тръгваш вечер", обяснява с усмивка той.

Бъдещето

Развитието на проектите на Web Vanity продължава. Симеон описва двата сайта като гъба, която колкото повече набъбва от потребители, толкова повече работа се отваря на екипа му. Разказва, че скоро се е върнал от едномесечен престой в САЩ и се е впечатлил как в страната има сайтове за всичко. Въпреки това не го блазни идеята да се върне в чужбина. Блазни го идеята да развие нещо свое тук. Споделя, че има много идеи. "При нас, предприемачите, когато видим проблем, не казваме "ох, проблем", а казваме "охо, възможност", обяснява той. Единственият проблем, който го тормози, е времето, защото то никога не достига за всичко ново, което иска да реализира.

Освен страстта му към съревнование причина за силната мотивацията, с която работи, е динамиката в сектора, който си е избрал. Симеон е наясно, че всеки бизнес е много комплексен, но предпочита ИТ, защото се развива с по-бързи темпове, отколкото самият той може да следи. "Това ми дава хъс, защото винаги нещо се случва. Знам, че ако седна да си почивам, някой друг ще заеме мястото ми", завършва той.