"Пари", 4 Октомври 2011, 8 стр.
Брюксел спря процедурата за бавната смяна на домашни телефони
Кина Драгнева

Брюксел спря процедурата за бавната смяна на домашни телефони

Причината за забавянето беше, че част от линиите в България се поддържат от по-стари аналогови централи

Европейската комисия прекрати процедурата за забавено изпълнение на ангажименти, свързани с преносимостта на фиксираните телефонни номера, съобщиха от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Това е четвъртата процедура в областта на съобщенията и информационните технологии, която комисията отменя в резултат на активни действия от страна на ведомството и останалите заинтересовани страни.

Решение на проблема

Забавянето се дължеше на факта, че част от линиите се подържаха от по-стари аналогови централи. За да бъде отстранено нарушението, българската страна измени правилата за преносимост на географските номера и въведе набиране на градски номер с префикс „0", селищен код и индивидуален номер. Например потребителите в София набират „02" преди номера на търсения от тях абонат в същия град.

На 27 май беше изпратена последната допълнителна информация до ЕК, с която българските власти увериха, че са предприели всички необходими действия за осигуряване на възможност за осъществяване на преносимост на географски номера за всички абонати в страната. В резултат на предоставената информация на 29 септември 2011 г., Европейската комисия реши, че България е изпълнила задълженията си за осигуряване на преносимост на фиксирани номера, произтичащи от Директивата за универсалната услуга.

Наказателните процедури

Първата наказателната процедура срещу България беше стартирана през май 2009 г. ЕК тогава обясни, че по-рано същата година е получила уведомление от Комитета за регулиране на съобщенията (КРС), че се подготвя „преносимост на телефонните номера" и че се водят преговори между 21-те български оператори за прилагане на тази възможност. Забавянето на преносимостта идва от неподписването на обща процедура. За влизане в действие на обща процедура беше необходимо съгласието на всички фирми, осигуряващи фиксирани разговори.

Година по-късно комисията изпрати на България „мотивирано становище" за това, че не е изпълнила задълженията си според европейското право в телекомуникациите и транспорта. Тогава около 10% от потребителите на домашни телефонни не можеха да се възползват от услугата да запазят телефонния си номер при смяната на оператора. Становището на ЕК беше втора стъпка от наказателните процедури. Третата стъпка щеше да бъде сезиране на Европейския съд в Люксембург. От комисията алармираха, че потребителите трябва да имат възможност да запазят телефонния си номер, ако сменят доставчика, но държавата все още не е регламентирала достатъчно това право, въпреки че трябваше да го направи до началото на 2009 г., малко преди първата наказателна процедура.

Раздвижване на пазара

През последните месеци се забеляза ръст в броя на новите оператори в този сегмент, показа анализ на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). През 2010     г. държавният регулатор е издал разрешения на пет предприятия за предоставяне на фиксирана телефонна услуга. Това доведе до засилване на конкуренцията и спад на пазарния дял на БТК, обясни тогава в доклад антимонополната комисия. От друга страна, в сектора на телефонните услуги се забеляза окрупняване между съществуващите телефонни компании - „Спектър нет" АД придоби „Орбител" ЕАД, а „Кейбълтел" ЕАД и „Евроком кабел мениджмънт България" ЕООД се сляха.