"24 часа", 4 Октомври 2011, 24 стр.
Пренаписва ли интернет историята
Теодора Мусева

Учениците вярват повече на YouTube, отколкото на правителството, сочи проучване във Великобритания

Осама бен Ладен не е мъртъв, атентатите в Щатите са дело на американци, а полицията във Великобритания твърде бавно се справя с размириците това лято, защото иска да арестува куп млади чернокожи.

Конспиративни теории като тези не са нищо ново, коментира ВВС и даже твърди, че мненията в разрив с официалните данни играят решаваща роля за разобличаването на измами.

Въпреки това независимата организация Demos твърди, че младите хора не знаят как да се ориентират в онлайн информацията. "Наблюдаваме нещо като Дивия запад в интернет", казва пред ВВС Джейми Бартлет, старши изследовател в Demos.

"Има огромно количество много надеждна, академична и добра журналистика [в интернет], повече от всякога, което е изключително освобождаващо. Но в същото време срещаме същото

 

количество изкривявания на фактите, пропаганда, лъжи, неистини, полуистини и какво ли още не. Може да бъде много трудно, особено за по-младите хора, да отсеят зърното от плявата", предупреждава той.

"Много от информацията в интернет е радикален исторически ревизиони-зъм", твърди Бартлет.

Доверие

Като част от изследванията на влиянието на интернет върху младите хора Demos си сътрудничи с творческа агенция Bold в семинар, изследващ цифровата грамотност в гимназия в Източен Лондон.

Учениците са помолени да оценят в скала различни източници на информация - правителството, Twitter, вестник Guardian, своите семейства - по това колко доверие имат в тях. Резултатите са красноречиви.

Най-близо до главната дума "доверие" учениците поставят YouTube, а до "недоверието" те слагат правителството.

Като част от упражнението децата са запитани какъв вид видеоклипове са гледали онлайн. Преобладават дискусии, произхождащи от различните теории за конспирация. Всички ученици са гледали видеоклипове за атаките от 11 септември 2001 г., но не са сигурни кой е техният създател. "Тези са истински", твърди пред ВВС Аминул Ислам на 16 години.

"Имаше един документален филм, забравих от кого, но той представи доказателства, че 11 септември всъщност е дело на американците. Видях го в интернет - не знам на кой уебсайт", казва Ризван Чаудхъри (16 г.).

Същото е и с новините около смъртта на Осама бен Ладен. Учениците казват, че са открили доказателства, че той не е убит, докато официалната версия била, че е мъртъв.

Децата в това училище са предимно бангладешки мюсюлмани и темите, свързани с мюсюлманските общности, често попадат в техните интернет проучвания. Demos обаче твърди, че този проблем не се ограничава до една общност, а е широко разпространен, пише ВВС.

Техническа грамотност

Паралелно се провежда друго изследване в технически колеж в Ливърпул, където има етническо многообразие. Клиповете за 11 септември са първите обсъждани примери за теории на конспирацията.

Някои от учениците имат по-задълбочени познания. Те изтъкват необходимостта от двойната проверка на фактите и източниците и не се информират безрезервно и директно от сайтове като Wikipedia. Но все още цари хаос относно начините, по които ни служи интернет.

"Ровех си из Google", разказва ученикът Фей Баркли пред ВВС. "Просто наивно вярвах, че първият резултат, който получа, е истина. Знам, че не трябва да го правя, но Google е нещо като надежден сайт, той е начална страница на много хора и те просто автоматично му гласуват доверие."

Докладът на Demos за техническата грамотност обединява съществуващите изследвания заедно с ново проучване сред 500 учители от цяла Англия и Уелс. В доклада се казва, че учениците не проверяват източниците, имат слабо разбиране за начина, по който работят интернет търсачките, и не могат добре да разграничат пропагандата от вярната информация.

"Това вече са умения от основно значение за образованието и за цялостното ежедневие на младите хора, на които обаче все още не се обръща достатъчно внимание от преподавателите", твърди Demos. Според организацията решението е способността за правилна преценка. Отсяването на вярната информация според тях трябва да е основната част от учебната програма заедно с функционалните умения, които вече се преподават.

В техническия колеж в Ливърпул учителите разкриват, че вече има опити за подобряване на интернет уменията на учениците, залагащи на научните изследвания и тълкуването на информацията.

"Нашата индустрия вече не се основава на знанието, а се опитваме да развием уменията на учениците да учат самостоятелно", твърди старшият учител Лари Уилсън. Той казва, че много добре осъзнава силата на интернет, но това не значи, че непременно трябва да я впрягаме в употреба. "Влиянието на интернет е огромно, но ние понякога твърде много наблягаме върху негативите, а не върху факта, че той ни дава свобода", разсъждава преподавателят. "Не одобрявам това, че хората са толкова заблудени и че ние, учителите, трябва да се учим да задаваме правилните въпроси вместо тях", допълва той.

Ревизионизъм

Със сигурност има много неяснота за това на кого или на какво могат да се доверят учениците, твърди ВВС. Една от задачите им била да гледат видеоматериали и да четат за връзките между правителствени фигури и спрения вестник на Рупърт Мърдок News of the World без яснота кой казва истината.

"Защо трябва да вярваме на правителството, когато всичко, което се излъчва по телевизията, може да бъде подвеждащо... на какво трябва да вярваме?", пита Рийма Бегум на 16 години. Труден въпрос, на който не всеки в класната стая може да отговори ясно. "Много от информацията в интернет е радикален исторически ревизионизъм", убеден е Джейми Бартлет. "Без обща историческа основа, която всички разбираме, приемаме и споделяме, е много трудно да имаме взаимно съгласие за това, къде сме в момента."