Дали таблетът ще измести напълно мобилния компютър е доста спорно. Като аналог може да посочим, че например лаптопът все още не е допринесъл достатъчно за изчезването на домашното настолно PC. Въпреки това, ако приложенията, които използвате в движение, не се нуждаят от някакъв извънреден начин на управление или пък от изчислителната мощ и големия дисплей, които осигурява една нормална работна станция, таблетът става все по-реал-на алтернатива за масовия потребител. Особено след като от тази есен на пазара ще се появят още по-евтини решения, при които цената вече е конкурентна или дори е по-изгодна дори в сравнение с най-евтините нетбук устройства.
Бюджетни устройства, които отговарят на определението за таблети, се намират на българския пазар дори и в момента. Ако се спрете на марката на Prestigio, Archos или пък някой непопулярен производител от Китай или Тайван, може да се сдобиете например с Android базирано устройство на цена под 400 лв. Разбира се, в този ценови клас това често означава една идея по-стара версия на операционната система, а при съвсем евтините предложения - и дисплей от по-стария резистивен тип, с който се работи по-трудно.
В следващите месеци обаче се очаква истински шок от страна на компании с по-голяма тежест на пазара. В рамките на последния месец Lenovo и Amazon, отделно едни от други, показаха нови таблети, чиято цена ще е в посочените граници.
Lenovo Ideapad А1 бе демонстриран за първи път по време на изложението IFA 2011 в Берлин. Моделът е със 7-инчов чувствителен на допир, капацитивен дисплей, с разделителна способност 1024x600. Процесорът, който го задвижва, е 1-гигахерцов Cortex А8 - малко изоставащ от тенденциите в момента, но би трябвало да е достатъчно производителен. Устройството ползва операционна система Android 2.3 и има 8 гигабайта вградено пространство за съхранение на данните, с възможност за разширяване посредством microSD карти. Моделът ще се предлага и във варианти със 16 и 32 GB вградена памет, но по предварителни данни те ще се налични само на американския пазар. А1 ползва Wi-Fi като основно средство за връзка и няма да разполага с възможност за поставяне на симкарта, но пък има GPS модул. Намерено е място за две камери от двете страни на панела (съответно 0.3 и 3.0-ме-гапикселови). Дебелината от 12.7 милиметра определя и . тегло от 400 грама, а производителят обещава цена от $199 за 8-гигабайтовата версия.
Amazon от своя страна решиха да разнообразят портфолиото си от четци за електронни книги, представяйки моделът Kindle Fire, който си е пълнофункционален Android 2.3 таблет, макар потребителската среда да е доста преработена, за да се впише в традициите на Amazon. Така стартовият екран е доминиран от „въртележка на съдържанието" - бързо меню, чрез което бързо прелиствате последните видеоклипове, книги, музика, онлайн списания, уебстраници или каквото и да е друго, което сте разглеждали напоследък.
Fire също е оборудван със 7-инчов дисплей с резолюция 1024x600, който освен че е капацитивен е и с т.нар. Gorilla Glass покритие, което предпазва от надраскване и бе въведено първо в значително по-скъпите модели на НТС и Samsung. Устройството работи с двуядрен процесор от Texas Instruments и се очаква да струва също $199. Моделът не разполага с камера.
Специфичното при Fire обаче е ограничението относно паметта. Очевидно с идеята да научат потребителите да ползват онлайн системата им за съхранение на файлове, Amazon са предвидили само 8 гигабайта пространство за запис на файлове, от които могат да се ползват само 6. Ако ви трябва повече място, трябва да използвате тяхното безплатна „облачна" (т.е. онлайн) услуга за запис, при която информацията се съхранява на сървърите на компанията. Amazon по принцип е компания, чиято основна цел е продажбата на съдържание, така че вместването на един таблет в тази стратегия изглежда гениална идея. Така едновременно потребителят ще разполага с устройство, което да му служи като мобилен компютър (за разлика от един е-book четец), а компанията доставчик ще може да предложи същите услуги, като за клиентите на останалите Kindle продукти и допълнително да надгради над тях с още по-цветно и интерактивно съдържание.
Въпреки някои ограничения този нов клас на нискобюджетни таблети като цяло има огромен потенциал да се развие. Потребителите очевидно са отворени към таблетите като устройство, като за момента основният стоп-фактор е цената. Това се доказа от първия евтин „марков" таблет, станал достъпен до крайните потребители в САЩ и на някои европейски държави - HP TouchPad. Тази продуктова линия бе спряна само няколко седмици след появяването й по магазините по причини, свързани с потенциалното преструктуриране на Hewlett-Packard. Като резултат обаче устройството бе разпродадено в определени страни на цена 5 пъти по-ниска от оригиналната. Наличностите се изчерпаха буквално за дни.
Не е ясно дали точно това отвори очите на конкурентите на HP за правилната стратегия към този тип устройства, но амбициозната цел на Lenovo например е да продадат 2 милиона таблета до края на настоящата година, като един от моделите, на който се разчита най-много е А1. Fire пък ще се появи в магазините към края на ноември, но най-вероятно ще е наличен само в САЩ. Въпреки това само обявяването му в края на миналата седмица моментално предизвика голям спад в цената на преките конкурентите на Amazon в областта на e-book четците Barnes & Noble.